Witamina D3 – cudowna substancja, której zwykle nam brakuje

Witamina D3  cudowna substancja, której zwykle nam brakuje

 

O witaminie D mówi się bardzo wiele w kontekście jej niedoborów. Czym jest mityczna witamina D? To grupa związków o dość podobnej do siebie budowie. Wyróżniamy 2 jej odmiany: cholekalcyferol czyli witamina D3 oraz ergokalcyferol – znany jako witamina D2. Silniej na nasz organizm oddziałuje witamina D3, która jest szacunkowo o około 30% skuteczniejsza niż witamina D2.

 

Skąd bierze się witamina D?

 

 

Witaminę D3 znajdziemy w produktach zwierzęcych takich jak ryby, sery i jajka. Niestety przyswojenie pełnej potrzebnej nam dawki z tych źródeł jest dość trudne. Naturalnym sposobem jej pozyskania przez nasze ciało jest również wystawienie go na działanie promieni słonecznych. W swojej skórze posiadamy 7-dehydrocholesterol, czyli organiczny związek będący w rzeczywistości prowitaminą D3. W wyniku promieniowania UVB falami o odpowiedniej długości związek ten przekształca się w procesie chemicznym w aktywną witaminę D3. W naszej szerokości geograficznej występuje naturalny problem z syntezą witaminy w ten sposób. O ile jest to łatwe przez kilka letnich miesięcy, o tyle w okresie od jesieni do wiosny dostarczenie odpowiedniej dawki witaminy D3 w ten sposób bywa sporym wyzwaniem, a czasami jest wręcz nieosiągalne. W okresie od września do kwietnia sugeruje się stosowanie odpowiedniej suplementacji tą witaminą.

 

 

Niedobór witaminy D – jak rozpoznać?

 

Ostatnie lata to intensywne badania wpływu witaminy D3 na nasze ciało. Nasza wiedza na ten temat stale się poszerza. Klasycznymi objawami mogącymi wskazywać na niedobór tej witaminy są: przewlekłe zmęczenie, problemy z kośćmi i stawami, sezonowa depresja i rozdrażnienie. Jeżeli nie przebywamy zbyt wiele na świeżym powietrzu, a także nie spożywamy ryb i innych produktów zwierzęcych, jesteśmy w grupie ryzyka niedoboru tej witaminy.

 

Czy niedobór witaminy D to duży problem?

 

Są badania wskazujące na to, że aż 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D. Oczywiście nieznaczne niedobory zwykle nie będą manifestowały się objawami klinicznymi, ale w przypadku kiedy są one znaczne, musimy liczyć się z poważnymi komplikacjami zdrowotnymi.

Witamina D wspomaga układ odpornościowy, zmniejsza ryzyko infekcji i wspomaga pracę mięśni. Odpowiada także za poprawną budowę kości i zębów. Jej niedobory mogą u dzieci powodować krzywicę, a u dorosłych osteoporozę. Zbyt mało witaminy D3 zwiększa ryzyko chorób serca, a także nowotworów.

UWAGA. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zalecamy wykonanie niezbędnych badań z uwagi na to, że Witaminę D3 można również przedawkować, co może powodować niebezpieczne komplikacje zdrowotne, w tym również poważne powikłania takie jak zaburzenia pracy nerek, kamica pęcherzyka żółciowego i zaburzenia pracy serca.

 

Mariusz Krajewski

Witryna www.trenujzniedzwiedziem.pl używa plików cookies aby zapewnić użytkownikom wygodę korzystania z naszej witryny.
Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Polityka prywatności