Sok z buraków a zdrowie! +wzrost siły o 13%!!!

Buraki są dobrym źródłem naturalnie występujących azotanów, które przekształcają się w tlenek azotu (NO) w organizmie. Osoby z niewydolnością serca które spożywały bogaty w azot sok buraczany miały 13-procentowy wzrost siły mięśni. Badania wykazały, że osoby, które piły sok z buraków przed ćwiczeniami, mogły ćwiczyć o 16% dłużej.

 

 

Buraki są zaskakująco skoncentrowanym źródłem odżywczym

Pierwszą wskazówką żywieniową jest ich jasnoczerwony kolor, który wskazuje na obecność potężnych składników odżywczych zwanych betalenami. Betaleny obejmują czerwono-purporowe pigmenty betacianin i żółtawe pigmenty betaksantyny. Wykazano, że wiele pigmentów betalain w burakach ma działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne i detoksykujące. Najnowsze badania sugerują, że dodatkowo związki występujące w burakach mogą poprawić osiągi w budowie mięśni, oferując dobry wpływ nie tylko dla sportowców, ale także dla zachowania lepszej funkcji mięśni w miarę upływu lat.

 

KUP DIETĘ I TRENING

Naturalnie występujące azotany w burakach mogą zwiększyć pośrednio przyrost mięśni

Buraki są źródłem naturalnie występujących azotanów, które przekształcają się w tlenek azotu (NO) w organiźmie. Tlenek azotu jest chyba najbardziej znany ze swoich korzyści dla zdrowego serca. Odpowiednia produkcja tlenku azotu jest pierwszym krokiem w reakcji łańcuchowej, która promuje zdrową czynność układu sercowo-naczyniowego, podczas gdy jego niewystarczający poziom wyzwala kaskadę niszczenia, która ostatecznie prowadzi do chorób serca. Ponadto tlenek azotu wspomaga zdrową dylatację żył i tętnic, więc krew może poruszać się prawidłowo w całym ciele. Dodatkowo, zapobiega zespalaniu krwinek czerwonych, przeciwdziała tworzeniu się niebezpiecznych zakrzepów, blokad i zatorów. Lepsze ukrwienie całego organizmu.

Nasze serce jest oczywiście mięsem, więc sensowne jest, że pobudzanie produkcji tlenku azotu również prowadzi do poprawi innych mięśni w organizmie. Wiele działań codziennego życia jest oparta na energii, między innymi, wstawanie z krzesła, noszenie zakupów, wchodzenie po schodach, czy tak jak u sportowców codzienny trening. Mają one duży wpływ na jakość życia. Naukowcy z Washington University Schood of Medicine w stanie Missouri stwierdzili, że azotany żywieniowe poprawiają wydajność mięśni u sportowców, postanowili ustalić czy takie azotany będą korzystne również u pacjentów z niewydolnością serca, których osłabione serca czynią ich skłonnymi do zmęczenia i duszności podczas codziennych czynności. Przeprowadzone badania wykazały że tak.

Sok z buraków może zwiększyć siłę mięśni o 13 procent

Badaniu poddano osoby trenujące siłowo na siłowni, jednej połowie uczestników podano do wypicia sok buraczany z naturalnie wyczerpującymi azotanami, a drugiej z usuniętą zawartością azotanów. Dwie godziny po spożyciu soku, ci, którzy spożyli napój zawierający azotan, mieli 13-procentowy wzrost siły mięśni, wynik ten powalił uczonych na kolana, nie spodziewali się takiego wzrostu. Wielkość tej poprawy jest porównywalna ze wzostem siły mięśni, jaki osiąga trenujący po 2-3 miesiącach treningu siłowego. Sok buraczany może zwiększyć również wytrzymałość, ponieważ ci, którzy wypili sok buraczany przed ćwiczeniami, mogli ćwiczyć nawet o 16 procent dłużej. Korzyść ta jest również związana z azotanami przekształcającymi  się w tlenek azotu, co może zmniejszyć utratę tlenu przy ćwiczeniach o małej intensywności, a także zwiększyć tolerancję podczas ćwiczeń o dużej intensywności.

 

Wpływ soku z buraków na obniżenie ciśnienia krwi i zdrowie mózgu

Ciśnienie krwi może również korzystać z Azotanów w soku z buraczanym, a korzyści pojawiają się w ciągu kilku godzin. W jednym z badań stwierdzono, że wypicie jednej szklanki soku z buraków zmniejszyło skurczowe ciśnienie krwi o średnio 4-5 punktów.

W oddzielnym badaniu stwierdzono, że spożywanie soku z buraków codziennie przez cztery tygodnie prowadzi do zmniejszenia ciśnienia krwi, poprawy funkcji śródbłonka i zmniejszenia sztywności tętnic. Naukowcy stwierdzili, że jest to pierwszy dowód na trwałą redukcję ciśnienia tętniczego krwi za pomocą suplementacji azotanów w odpowiedniej grupie badanych. Te odkrycia wskazują na rolę azotanu dietetycznego jako niedrogiego, łatwo dostępnego i wspomagającego zdrowie oraz leczenie osób z nadciśnieniem tętniczym.

Oprócz korzyści związanych z ciśnieniem krwi, picie soku z buraków może być również dobre dla mózgu. Azotany i tlenek azotu powodują zwiększenie przepływu krwi do mózgu. W miarę upływu lat przepływ krwi do pewnych obszarów mózgu spada, co związane jest z otępieniem i słabą funkcją poznawczą. Kiedy osoby dorosłe jadły wysoko azotanowe śniadanie, w tym piły sok buraczany, zwiększyły przepływ krwi do białej substancji mózgu, która jest obszarem związanym między innymi z demencją

 

Buraki są bogate w antyoksydanty, zwalczające stany zapalne

Jeśli lubisz buraki, to jesteś już wygrany i jest to dobry powód, aby je regularnie dodawać do posiłków . Można je jeść surowe jako sałatkę, marynować je z sokiem cytrynowym, ziołami i oliwą z oliwek, lub lekko podgrzewać, zależnie od tego który z tych sposobów preferujesz. Odżywcze buraki są bogatę w witaminę C wzmacniającą odporność, błonnik i niezbędne minerały, takie jak potas (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nerwów i mięśni) oraz mangan (który jest dobry dla kości, nerek i trzustki). Buraki zawierają również witaminę B, która pomaga zmniejszyć ryzyko wad wrodzonych. Pigmenty Betalainowe w burakach wspomagają proces detoksykacji fazy   w organiźmie, czyli gdy rozbite toksyny są związane z cząsteczkami, mogą łatwo być wydalane z organizmu. Tradycyjne buraki są cenione za ich wsparcie w detoksykacji i pomagają oczyścić krew i wątrobę. Sok z buraków pomaga w pozbywaniu się złogów kałowych w jelicie grubym (wzdęcia) powstających podczas stosowania diet mało zróżnicowanych. Badania wykazały nawet że estrakt z buraczków zmniejsza liczbę guzów na wielu narządach: Rak trzustki, piersi i gruczołu krokowego.

Buraki są również unikalnym źródłem betainy, składnika odżywczego, który pomaga chronić komórki, białka  i enzymy przed stresem środowiskowym. Pomaga również zwalczyć stan zapalny, chronić narządy wewnętrzne poprawiać czynniki ryzyka naczyń, zwiększyć skuteczność i prawdopodobnie zapobiegać licznym chorobom przewlekłym. Jak dowodzi światowa organizacja Zdrowia, obecność betaine w naszej diecie jest związana z niższym poziomem kilku markerów zapalnych w tym białka C-reaktywnego, interlukiny-6 i czynnika martwicy nowotworu alfa. Jako grupa, molekuły przeciwzapalne znajdujące się w burakach mogą ostatecznie okazać się źródłem korzyści sercowo-naczyniowych na dużą skalę, a także przeciwzapalnych korzyści dla innych układów ciała.

 

Buraki i wysoki indeks glikemiczny

Chociaż korzyści z soku buraka wydają się być dobrze ustalone, należy pamiętać, że buraki zawierają bardzo wysoki cukier. W rzeczywistości buraki mają najwyższą zawartość cukrów ze wszystkich warzyw, chociaż zawierają również wiele witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Z tego powodu zalecamy kulturystom, osobom na dietach redukcyjnych dodawanie buraków (w formie niejonowanej) do swojej diety nie więcej niż 2-3 razy w tygodniu, aby korzystać z ich odżywiania bez przedawkowania dużych ilości cukru. Cukier będzie jeszcze bardziej skoncentrowany w soku buraczanym, bez włókna. Musisz  być ostrożny,  zachowaj umiar podczas stosowania soków z buraków. Jeśli do tego dochodzi jeszcze walka z wysokim ciśnieniem krwi lub niewydolnością serca, powinieneś eksperymentować z małą ilością soku buraczanego i zobaczyć jak to wpływa na ciebie. Jeśli zauważysz poprawię ciśnienia krwi lub wytrzymałości  po wypiciu soku, to znaczy że jest to dobre dla ciebie. Jeśli masz początki cukrzycy, cukrzycę lub jesteś odporny na insulinę, uważnie sprawdź jak sok z buraków wpływa na ogólny stan zdrowia i wyniki. Zazwyczaj umiar jest najlepszy. Pamiętaj że w artykuly odnoszę się do czerwonych buraków, które większość osób dodaje do sałatek i potraw, nie są to takie same odmiany jak buraki cukrowe które są faktycznie białe, powszechnie zmodyfikowane genetycznie i wykorzystywane do produkcji cukru. Zielone buraki są również dobrym źródłem i zawierają dodatkowo ważne składniki odżywcze, takie jak białko, fosfor, cynk. błonnik, witamine b6, magnez, potas, mangan. Warzywa buraczane dostarczają również znacznej ilości witaminy A, witaminy C, wapnia i żelaza. Ponadto jeśli interesujesz się wyłącznie azotanami w soku buraczanym, możesz spróbować inne warzywa bogate w azotany ( ale o niższym poziomie cukru), takie jak sałata, seler, pietruszka, szpinak 

 

KUP DIETĘ I TRENING

 

 

Poniżej podajemy kilka przykładów warzyw, z których można robić sok, zawierający azotany:

warzywogramaturailość azotanów
Rukola100g480mg
Kolendra100g247mg
sałata masłowa100g200mg
Nowalijki (np natka pietruszki, szpinak, bukszpan)100g180mg
Burak zielony100g177mg
Botwina (młode liście buraka)100g151mg
Burak100g100mg

 

Witryna www.trenujzniedzwiedziem.pl używa plików cookies aby zapewnić użytkownikom wygodę korzystania z naszej witryny.
Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Polityka prywatności