jak obniżyć wiek metaboliczny

Jak obniżyć wiek metaboliczny?

Są osoby, które wiecznie czują się młodo. Niektórzy jednak już w wieku nastoletnim narzekają na dolegliwości czterdziestolatków – są wiecznie zmęczeni, narzekają i zaczynają źle wyglądać. Ludzki organizm mówi o tobie wiele: wskazuje twój wiek metaboliczny, który może mocno rozmijać się z tym, który znajdziesz w swoim dowodzie. Bardzo ważne jest jego prawidłowe określenie i – w razie potrzeby – obniżenie, gdy jest za wysoki. Właściwy wiek metaboliczny gwarantuje zdrowie. 

 

Czym jest wiek metaboliczny?

 

Wiek metaboliczny to naprawdę ciekawa sprawa: okazuje się bowiem, że nawet bliźniacy mogą czuć się zgoła inaczej. Chociaż wiek metrykalny mają taki sam, to ich wiek biologiczny, czyli inaczej właśnie wiek metaboliczny, może być zupełnie rozbieżny. Z tego powodu mogą inaczej wyglądać i kompletnie inaczej się czuć. Główne czynniki warunkujące wiek metaboliczny to przede wszystkim styl życia i dieta, ale także aktywność fizyczna i równowaga hormonalna. Mimo przykładu z bliźniakami warto jednak podkreślić, że w największej mierze decydują geny.

 

Nie możesz ignorować wskaźnika, jakim jest wiek metaboliczny. To właśnie podstawowa i jednocześnie jedna z wyraźniejszych informacja od ciała, która wpływa na twoje zdrowie i – finalnie – długość życia. Wskazuje ci tempo przemiany materii, ale także zdolność tkanek do regeneracji. 

 

Wiek metaboliczny – jak obliczyć?

 

Zła informacja jest taka, że wiek metaboliczny przekracza metrykalny u zdecydowanej większości społeczeństwa. Dobra natomiast taka, że wzrasta świadomość współczesnych ludzi. Coraz więcej osób decyduje się nie tylko na ćwiczenia i dietę, ale przede wszystkim dokładną analizę składu ciała i konsultacje z lekarzem i dietetykiem, Czego się w ten sposób dowiadują? Jaka jest masa ich mięśni, tkanki tłuszczowej oraz wody w organizmie, ale także jaka jest ich podstawowa przemiana materii – tzn. ilość energii, którą zużywają, by podtrzymać ciało przy życiu.

 


Jak się przygotować do analizy składu ciała?

Pamiętaj, że wiarygodność badania zależy od kilku czynników. Najważniejsze jest to, by w przeciągu doby przed nim, nie podejmował intensywnych ćwiczeń, bo zatrzymujesz w ten sposób wodę w mięśniach. Nie pij także mocnej kawy ani herbaty – kofeina bowiem odwadnia. Pamiętaj, by na 3 godziny przed analizą nie pić i nie jeść.


 

Jak obniżyć swój wiek metaboliczny?

 

Jak wspominałem – najważniejszym czynnikiem warunkującym twój wiek metaboliczny są geny i na nie nie masz wpływu. Nie oznacza to jednak, że musisz od razu się poddawać. Wymieniałem bowiem także inne istotne kwestie, nad którymi przy odrobinie dobrej woli możesz popracować. Tylko ty przecież masz wpływ na wybrany styl życia. Jeśli chcesz obniżyć swój wiek metaboliczny, konieczne będą: przyspieszenie przemiany materii, zmniejszenie tkanki tłuszczowej oraz zwiększenie masy mięśniowej i nawodnienia. 

 

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

To absolutna podstawa, od której musisz zacząć: regularne ćwiczenia realnie wydłużają życie. Jeszcze dzisiaj zapisz się na siłownię – jej niekwestionowaną zaletą jest to, że możesz w niej ćwiczyć cały rok. Warto podkreślić, że stanie się jej bywalcem nie musi oznaczać konkretnie podnoszenia ciężarów, na myśl o którym niektórzy od razu się wzdrygają. Aby obniżyć wiek metaboliczny, lepiej będzie zacząć od ćwiczeń interwałowych o umiarkowanym natężeniu. Są proste, niezbyt wymagające, a doskonale podkręcają metabolizm. Po jakimś czasie wejdą ci w zdrowy nawyk!

 

DIETA

Zawsze będę rekomendował wizytę u dietetyka – każdemu, niezależnie od tego, jakie ma cele czy problemy. Bo to właśnie dietetyk przeprowadza dokładny wywiad i rozpisuje indywidualnie dobraną dietę, która zapewnia wszystkie niezbędne mikroskładniki. Jeśli nie czujesz takiej potrzeby, po prostu zadbaj o jakość tego, co ląduje na twoim talerzu.

  • Staraj się unikać żywności wysokoprzetworzonej.
  • Ogranicz sól i produkty bogate w nią.
  • Zminimalizuj ilość tłustych potraw.
  • Pamiętaj, by każdego dnia wypijać około 8-10 szklanek wody.

 

Podsumowując – jak obniżyć wiek metaboliczny? Zmieniając styl życia na lepszy! Podejmij regularną aktywność fizyczną opartą na interwałach o umiarkowanym natężeniu i popracuj nad dietą. Pamiętaj, by nie zabrakło w niej m.in. 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia, źródeł zdrowych tłuszczów (orzechy, ryby, oleje roślinne), produktów pełnoziarnistych i – rzecz jasna – sporej ilości wody.

 

To nie jest tak, że skoro dzisiaj czujesz się źle lub nawet kiepskie samopoczucie towarzyszy ci od lat, nic nie jesteś w stanie zrobić. Wręcz przeciwnie – nigdy nie jest za późno. Warto jednak podkreślić, że im później, tym będzie ci trudniej, bo zmiana złych nawyków na dobre z upływem lat jest coraz większym wyzwaniem. Nie ma rzeczy niemożliwych – po prostu zdecyduj się na poprawę stylu życia od razu i już wkrótce będziesz cieszył się lepszym zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Oczywiście, że czasu nie zatrzymasz. Ale twój wiek metaboliczny możesz zmienić.

 

Koniecznie przeczytaj: Dlaczego zdrowe jelita są takie ważne?

Witryna www.trenujzniedzwiedziem.pl używa plików cookies aby zapewnić użytkownikom wygodę korzystania z naszej witryny.
Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Polityka prywatności