Ile i jakiej wody należy pić?

Ile i jakiej wody należy pić?

Do tego, że wodę pić należy nie musimy oczywiście nikogo przekonywać. To oczywista sprawa. Zaskakujące jednak jest to, jak wiele osób pije wody zbyt mało lub zbyt dużo. Obie te sytuacje są dla naszego zdrowia niekorzystne i pita w nieodpowiedni sposób życiodajna woda może okazać się dla nas szkodliwa.

Ile wody dziennie należy pić?

Zapotrzebowanie na wodę nie jest wcale tak prostą kwestią. Po pierwsze każdy organizm na swoje indywidualne preferencje w tej kwestii, a po drugie ilość potrzebnej nam wody jest zależna od bardzo wielu czynników takich jak: wiek, waga, płeć, temperatura i klimat, dieta i poziom aktywności fizycznej.

Sugeruje się, że przeciętne zapotrzebowanie osoby dorosłej na wodę wynosi 2 litry (kobiety) oraz 2,5 litra (mężczyźni). Pamiętajmy jednak, że woda znajduje się również w produktach spożywczych czy napojach, które spożywamy. Zatem nie musimy opróżniać niemal dwóch butelek dziennie. Zapotrzebowanie rośnie przy wzmożonym wysiłku fizycznym, a także przy podniesionej temperaturze ciała lub otoczenia

Poza ilością bardzo istotny jest sposób picia wody. Róbmy to regularnie. Nie pijmy wody dopiero w sytuacji, gdy czujemy pragnienie. Starajmy się nieco wyprzedzić to uczucie i napić się jeszcze wcześniej. Odczucie pragnienia jest już alarmem ze strony naszego organizmu.

Jaka woda jest najzdrowsza?

Najzdrowszą wodą jest ta, która zawiera w sobie elektrolity. Niezbędne dla nas minerały znajdują się w dobrej jakości wodach mineralnych, ale nie tylko. Praktycznie każda woda w kranie zawiera minerały i mikroelementy. Osadzanie się kamienia w czajniku jest na to właśnie dowodem. Woda przegotowana jest wyjałowiona z wielu minerałów i nie powinniśmy jej pijać regularnie poza uzasadnionymi przypadkami.

Skutki niedoboru i nadmiaru wody

Już niewielkie odwodnienie może rozpocząć niebezpieczne procesy w naszym organizmie. 3% niedobór może powodować obniżenie wydolności fizycznej i zaburzenie gospodarki wodno-elektrolitowej, 5% odwodnienia zmniejszy również naszą wydolność psychiczną, a 20% niedobór spowodować może nawet śmierć. W przypadku niedoboru odczuć możemy: bóle i zawroty głowy, zaburzenia mowy i funkcji poznawczych, zmiany ciśnienia krwi, suchość skóry i śluzówek, a także zaburzenia rytmu serca.

Z kolei nadmiar wody w organizmie również zaburzyć może gospodarkę wodno-elektrolitową (w przypadku gdy spożywaliśmy wodę z niską zawartością elektrolitów). Liczyć trzeba się z osłabieniem, brakiem apetytu, wymiotami, nudnościami, zmniejszonym ciśnieniem krwi, obrzękami, a nawet drgawkami. Nadmierne spożycie wody jest jednak bardzo trudne i sytuacje takie mają miejsce o wiele rzadziej niż niedobór.

Co zamiast wody?

Jeżeli nie woda to co? Są sytuacje, w których znacznie częściej powinniśmy sięgać chociażby po napoje izotoniczne. Te stosujemy często w trakcie długotrwałego wysiłku jak chociażby zawody sportowe. Napój taki posiada prócz wody również mikroelementy i odrobinę cukru, co wpływa pozytywnie na osobę, która przebywa w stanie permanentnego wysiłku. Mitem jest natomiast stosowanie napojów energetycznych w zastępstwie wody. To działanie może przynieść nam więcej szkód niż korzyści.

Mariusz Krajewski

Witryna www.trenujzniedzwiedziem.pl używa plików cookies aby zapewnić użytkownikom wygodę korzystania z naszej witryny.
Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Polityka prywatności